Tuesday 24 April 2012

AKAR/BUNGA KACIP FATIMAH

Assalamualaikum & Selamat Datang                       ke blog MudahBersalin.com
Dalam sesebuah perkahwinan memang mengharapkan cahayamata sebagai penyeri keluarga serta ia juga adalah smengikut sunnah Nabi Muhammad S.A.W. supaya memperbanyakkan umatnya di muka bumi ini. Oleh itu, Blog ini ditulis bertujuan untuk membantu para-para ibu atau bakal-bakal ibu yang menunggu masa untuk bersalin dengan mendapat serba sedikit  tips-tips untuk membantu memudahkan proses bersalin nanti.

DOA MEMUDAHKAN BERSALIN
اللَّهُمَّ صَوِّرْ فِيْ بَطْنِيْ صُوْرَةً حَسَنَةً وَثَبِّتْ قَلْبَهُ إِيْـمَانًا بِكً وَبِرَسُوْلِكَ. اللَّهُمَّ أَخْرِجْهُ مِنْ بَطْنِيْ وَقْتَ وِلاَدَتِيْ سَهْلاً وَتَسْلِيْمًا. اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ صَحِيْحًا كَامِلاً وَعَاقِلاً حَاذِقًا عَالِـمًا عَامِلاً. اللَّهُمَّ طَوِّلْ عُمْرَهُ وَصَحِّحْ جَسَدَهُ وَحَسِّنْ خَلْقَهُ وَأفْصِحْ لِسَانَهُ وَأحْسِنْ صَوْتَهُ لِقِرَاءَةِ الْقُرْآنِ وَالْحَدِيْثِ بِبَرَكَةِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وَسَلَّمَ . وَالْحَمْدُلِلّهِ رَبِّ الْعَالَـمِيْنَ
Ya Allah , peliharalah anakku selama ia berada di dalam kandunganku dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan , tidak ada penawar melainkan penawar-Mu , penawar yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah , Engkau perelokkanlah kejadiannya yang sempurna dan tetapkanlah hatinya agar beriman kepada-Mu dan kepada Rasul-Mu. Ya Allah , zahirkanlah dia ke dunia dengan mudah dan selamat . Ya Allah anugerahkanlah dia kesihatan yang sempurna , berakal dan bijaksana , alim dan beramal . Ya Allah , panjangkanlah umurnya dalam ketaatan , sihatkanlah tubuh badannya dan indahkanlah akhlaknya , fasihkanlah lidahnya , perelokkanlah suaranya untuk membaca al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhamad s.a.w. dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam .

DOA UNTUK MENDAPAT ANAK SOLEH / SOLEHAH  


1. Doa Nabi Ibrahim a.s (Surah Shaffat: Ayat 100)

Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh!
2. Doa Nabi Zakaria a.s Surah Ali Imran: Ayat 38)
“Wahai Tuhanku Kurnialah kepadaku dari sisiMu keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan.” 



AIR SELUSOH AKAR KACIP FATIMAH

Air selusuh.... ada sesetengah bidan yang membuat air selusuh dengan menggunakan air asam jawa dan air zam2 yg dibacakan dengan doa untuk memudahkan proses bersalin sama juga dengan..... 
fungsi  air akar kacip fatimah dimana bila ia mengembang bila direndam dalam air, ianya sebagai satu simbolik untuk pembesaran tempat bayi keluar ibarat sama seperti mana akar tu mengembang besar...  Akar kacip fatimah juga dikenali sebagai Bunga Kacip Fatimah

Tidak salah kita menggunakan air/ minyak selusuh... cuma janganlah hendaknya kita iktikadkan benda itu yang sebenarnya yang membantu kita...  mestilah kita berniat bahawa semuanya adalah dengan kuasa Allah jua.. kita hanya berusaha dan Allah lah yang menentukannya...  walau apa pun, kesakitan untuk melahirkan ini sebenarnya adalah sebagai  menghapuskan dosa2 kita... insyaallah...


Panduan kesihatan untuk ibu hamil. Bagaimana untuk menjadikan proses kehamilan anda kekal sihat, selamat dan berjalan lancar? 

TIPS UNTUK MUDAH BERSALIN 
  • Tanda kontraksi dan turun darah. Pengalaman kontraksi berbeza-beza. Sentiasa bergerak dengan berjalan-jalan dapat membantu anda memudahkan bayi turun dan mempercepatkan proses pelahiran. Oleh itu, jangan asyik nak berbaring aje atas katil ye... 
  • Tidur yang mencukupi dapat memastikan anda kekal bertenaga semasa melahirkan nanti. 
  • Bertenang dan jangan kerap tertekan serta banyakkan berdoa kepada Allah agar dipermudahkan segala urusan ketika melahirkan nanti. 
  • Tarik nafas panjang boleh melambatkan proses pelahiran seperti yang diajar di dalam kelas antenatal dan beri perhatian terhadap cara anda bernafas. Jangan tahan kencing kerana ianya memanjangkan lagi tempoh masa proses melahirkan. 
  • Elakkan paras gula jatuh dalam darah penting sepanjang proses bersalin kerana ia membantu anda kekal bertenaga untuk meneran sekaligus memudahkan proses pelahiran, boleh hisap sedikit jus buah segar yang tinggi kandungan potassium seperti jus oren yang turut kaya dengan asid amino I-glutamine. 

POSTMATURITY adalah kehamilan melebihi 42 minggu atau 294 hari selepas period yang terakhir (LMP). Jika boleh, semasa trimester pertama, pemeriksaan untrasound juga perlu dibuat untuk menentukan tarikh jangkaan sebenar, bukan semata-mata berdasarkan tarikh LMP untuk elak tarikh yang salah. 



Buah Kurma dan juga Buah Kismis 
adalah makanan yang amat baik diamalkan oleh wanita yang kurma mengandung sebagai pemberi tenaga juga mengikut sunnah Rasulullah S.A.W. 

Bertangas atau mandi wap 
Bertangas ni sebenarnya adalah mandi wap. Bukan terhad kepada wanita sahaja dan juga bukan untuk kaum Melayu sahaja. Bertangas untuk wanita bagus dilakukan setiap kali selepas bersalin dan selepas haid. Mungkin ramai yang sangka more...


No comments:

Post a Comment